Intresset för innebandy – större än någonsin

Intresset att följa innebandy ökar. Det visar Upplevelseinstitutets enkät Sport Navigator 2018 som baseras på 6 000 webbintervjuer med ett representativt urval av den svenska befolkningen.

Det stegrande intresset gäller såväl svenska folkets allmänna intresse att följa innebandy, damlandslaget, herrlandslaget och Svenska Superligan för damer och herrar.

– Det är naturligtvis mycket glädjande att intresset ökar. Svensk Innebandy har arbetat långsiktigt och målmedvetet för att bygga engagemanget kring SSL och landslag, där intresset mer eller mindre fördubblats nationellt de senaste fem säsongerna. Samtidigt ska vi vara medvetna om att andra sporter också förbättrat sina siffror på ett liknande sätt den senaste tiden och att det blåser positiva vindar generellt kring sport, säger Göran Harnesk, generalsekreterare för Svenska Innebandyförbundet.

Svenska Innebandyförbundet har de senaste fem åren arbetat aktivt med:
• Intensivt relationsbyggande mediaarbete

• Service till media i form av fria stillbilder och säkerställning av rörliga bilder från SSL till mediahus


• Investerat i att utveckla SSLplay.se med enhetliga produktioner


• Arrangerat ett antal internationella evenemang (VM 2014, U19-VM 2015 & 2017 samt Champions Cup 2012 & 2016)


På Förbundsmötet i somras sattes långsiktiga mål för Svensk Innebandy år 2030. Bland annat att intressegraden för innebandy ska nå 15 procent, Svenska Superligan 20 och våra landslag 25.

– Vi är medvetna om och har respekt för att det tar tid att öka intresset på nationell nivå och vi vill göra mer. Det är därför Förbundsstyrelsen i närtid tagit några större övergripande beslut för att förbättra våra möjligheter att skapa ett större intresse. Jag tänker på TV-samarbetet med Discovery, webbsändningarna av alla matcher från SSL och allsvenskan herrar samt att vi ska arrangera U19-VM för damer i maj 2020 och VM för damer i december 2021, säger Göran Harnesk och fortsätter:

– Vi är också övertygande om att Svensk Innebandys nya varumärkesplattform och visuella uttryck kommer förstärka utvecklingen ytterligare. Sedan handlar det om hårt arbete i vardagen. Vi strävar exempelvis efter att arbeta tätare med distrikt, föreningar och profiler framöver. Det är tillsammans vi når framgång.

FAKTA
Intresse svenska folket (15 år och uppåt) avseende innebandy (som följer som publik eller via TV, i tidningar eller i andra medier):
13/14 7%
14/15 7%
15/16 7%
16/17 7%
17/18 8%

Intresse svenska folket (15 år och uppåt) för damlandslaget innebandy (andel ganska/mycket intresserade):
13/14 7%
14/15 8%
15/16 12%
16/17 14%
17/18 16%

Intresse svenska folket (15 år och uppåt) för herrlandslaget innebandy (andel ganska/mycket intresserade):
13/14 10%
14/15 11%
15/16 15%
16/17 16%
17/18 18%

Intresse svenska folket (15 år och uppåt) för SSL dam (andel ganska/mycket intresserade):
13/14 6%
14/15 6%
15/16 10%
16/17 12%
17/18 14%

Intresse svenska folket (15 år och uppåt) för SSL herr (andel ganska/mycket intresserade):
13/14 8%
14/15 10%
15/16 13%
16/17 13%
17/18 16%

Källa: Upplevelseinstitutets Sport Navigator 2018 (webbintervjuer med ett representativt urval av den svenska befolkningen (+15 år), genom 6 000 intervjuer (500 per månad) löpande under perioden augusti - juli. Datamängden har vägts utifrån kön, ålder och geografi för att representera den svenska befolkningen via insamling av Ipsos Observer).

short_text    Skrivet av Anton Rosenblad 2 veckor sedan