Ersättning till domare

Domarnas ersättning

Svenska Innebandyförbundet betalar ut all ersättning till domarna som dömer i förbundsserierna. Det innebär SSL herr och dam, Allsvenskan och division 1 herr.

Vanliga frågor (FAQ)

Fakturorna som skickas ut - vad avser de?
Vid första tillfället faktureras en tredjedel av domararvodena, samt 100 kronor i serviceavgift.
Vid det andra faktureringstillfällena faktureras en tredjedel av de totala domarkostnaderna för hela säsongen.

Vid det tredje tillfället faktureras den sista tredjedelen + kostnader för restidsersättning för hela säsongen. I samband med den fakturan skickas ett underlag ut på vad som är utbetalt under hela säsongen. Summan på underlaget motsvarar totalsumman på fakturorna.

Har din förening spelat kval- eller slutspel får ni en fjärde faktura för dessa kostnader.

Hur får din förening information om personnummer, adress mm?
I samband med årsskiftet (december/januari) får din förening en lista på vilka domare som har dömt vilka matcher samt information om personnummer och adress. Den skickas även ut efter säsongens slut.

Ska domarna skriva och lämna kvitto efter matchen?
Nej. Din förening får en sammanställning över vilka som dömt matcherna två gånger om året. En gång runt årsskiftet (senast 15 januari) och en gång efter säsongen.

Ska din förening betala in skatt för domarna?
Nej, föreningen ska endast betala fakturorna från Svenska Innebandyförbundet.

Ska din förening betala arbetsgivaravgifter?
Normalt är svaret nej. Det är endast när en domare kommer upp i ett halvt basbelopp i ersättning för ett kalenderår som arbetsgivaravgifter ska betalas.

Ska din förening skicka kontrolluppgifter?
Ja. Det är din förening som är arbetsgivare. Ni får ett underlag senast den 15 januari. Därefter ska ni skicka kontrolluppgifter till Skatteverket och till domarna. 

Skatteverket har särskilda handläggare för idrottsföreningar. Du hittar dem här.

 

Behöver din förening råd?

Skatteverket har särskilda handläggare för idrottsföreningar. Du hittar dem här!